Wniosek o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców

Jednostka:

Wymagane dokumenty:

  • wniosek o wpisanie do rejestru wyborców wraz z deklaracją 
  • dokument tożsamości oraz jego kopię – na przykład dowód osobisty lub paszport.

Opłaty:

Usługa jest bezpłatna.

Termin i sposób załatwienia:

Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców urząd podejmie w ciągu 5 dni od złożenia wniosku.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r. poz. 684)

Tryb odwoławczy:

Urzędnik może odmówić wpisania cię do rejestru wyborców – jeśli uzna, że nie mieszkasz tam, gdzie deklarujesz. Dostaniesz wtedy pisemną odmowę. W takiej sytuacji możesz złożyć skargę. Napisz ją samodzielnie, zaadresuj do sądu rejonowego i złóż u wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Masz na to 3 dni od otrzymania odmowy. Urząd jak najszybciej przekaże twoją skargę do sądu, który ma 3 dni na wydanie postanowienia. Nie możesz odwołać się od postanowienia sądu.

Inne informacje:

Urzędnik może poprosić cię o pokazanie dodatkowego dokumentu, który potwierdzi, że mieszkasz w tej gminie. Takim dokumentem jest na przykład: umowa najmu mieszkania; rachunek za prąd, na którym są twoje dane; oświadczenie właściciela lub najemcy mieszkania, w którym mieszkasz.